perjantai 29. toukokuuta 2020

27. Runaway train

Nyt mä sitten ihan erikseen varoitan lukijoita:

Kaksi seuraavaa osaa tulee olemaan erittäin, erittäin vaikeasta ja rankasta aiheesta. Pyrin käsittelemään asian mahdollisimman kevyesti ja alleviivaamatta, sillä tämä ei ole mulle itsellenikään helppo aihe. Kaikkea muuta. Kuka tahansa, joka tunnistaa kappaleen nimen tuosta otsikosta ja tietää itse kappaleen, ymmärtää jo mitä on tulossa. Mä itken itse joka kerta kuullessani tämän biisin. Niin nytkin.

Tarinaa jatkaa Lucinda.




"Runaway train never going back
wrong way on a one way track.
Seems like I should be getting somewhere
somehow I'm neither here nor there."






-Sä et vittu voi enää määräillä mua! Mä oon ihan täynnä tätä vitun paskaa!
-Siisti suusi!
-Ja vitut! Mä vihaan sua! Vihaan!




-Mä en jaksa enää sun kanssa! Sut on laitettava johonkin laitokseen!




Mutsi sai taas yhden drama queen kohtauksistaan ja mä totesin, että en tosiaan jää kuunteleen ja katteleen kun se itkee ja parkuu. Voi voi mutsi! On sulla niin vitun vaikeeta! Sano suoraan: sä toivot, että mä en olis koskaan syntynyt.




Menin istumaan joen varten. Satoi, mutta vitut siitä. Mä en välittänyt, vaikka kastuin. Siinä istuessani mun mielessä alkoi pikkuhiljaa itää suunnitelma. Mä vittu karkaan! Mä lähen vittuun täältä! Kukaan ei halua mua! Ei mutsi, ei faija. Tunsin, miten kyyneleet yritti puskea mun silmiin, mut mä työnsin ne päättäväisesti takas. En vitussa itke!
Siltä istumalta mä lähdin ja jätin ihan kaiken. Mun känny oli jääny himaan, mut vittuako mä sillä enää tekisin. Tai koulukirjoilla. Kyl mä löytäsin jotain duunia. Meen vaikka strippariksi, pohdin itsevarmana.


**********





Viikkoa myöhemmin mä olin pääkaupungin liepeillä. Mä olin liftannut, matkustanut pummilla, nukkunu hylätyissä tönöissä ja asematunneleissa. Ja nyt täällä alko sataa lunta. Ensimmäisen kerran mä olin vähäisessä määrin epätoivonen.




Lähdin kävelemään laitureilta kaupunkiin päin. Mua väsytti. Ja oli kylmä.




Kahvila oli jo suljettu tossa matkan varrella, tajusin, mut eessäpäin oli puisto. Mä voisin bunkata hätätapauksessa vaikka siellä hetken aikaa.




Ei kauaa, mä aattelin, sillä en halunnu kuolla kuitenkaan.




Nopeasti mä vajosin kuitenkin syvään uneen.




-Mitä ihmettä sinä täällä nukut? Herää tyttö-parka, herää.




Joku puhu mulle ja mä olin aivan tokkurassa. En ymmärtäny mistään oikeen mitään.




-Et sinä voi nukkua täällä,
mies mun edessä sanoi kauhuissaan.




-Tule. Tule nukkumaan minun luokse. Mä lupaan, että en koske sinuun.
Hän ojensi kättään, näytti kiltiltä ja turvalliselta.
-Minun nimeni on Jayce. Jayce Madsen. Asun tuossa ihan vieressä. Pääset kylpyyn ja laitan sinulle ruokaa.
Hän puhu kirjakieltä ja se kuulosti musta tosi erikoiselta.
-Okei. Yks yö. Kiitti,
myönnyin, muka vastahakoisesti, mutta tosiasiassa mä olin helvetin tyytyväinen. Pääsisin sisälle lämpimään. Mä miettisin sitte huomenna mitä ja minne mä jatkan. Tiedä vaikka tää laupias samarialainen antais mulle vähän fyffee?




-Täällä alakerrassa on sauna. Jos haluat, voit käydä siellä tänään,
Jayce sanoi. Katsoin saunaa epäröiden ja mua hirvitti, että sen ovet oli suuret ja lasiset. Kuka tahansa ohikulkija näkis sinne sisään.
-En mä tarvi. Kiitti.




Me noustiin toiseen kerrokseen.
-Asun tässä,
se sano ja avas tosi upeilta näyttävät ovet.




-Voisit tosiaan mennä nyt ensimmäiseksi kylpyyn.




-En mä oikein tiiä,
mutisin. Mua hävetti. Äkkiä mä en tuntenu olooni yhtään varmaksi. Ei toi ollu muuttunut miksään, mut jotenki.. en tiiä. Jokin.




-Olen tosi pahoillani, mutta sinun on vähän niinkuin pakko,
se sanoi mulle naureskellen hyväntahtoisesti ja jatko:
-Sinä haiset. Siitä taitaa olla aikaa kun olet viimeksi käynyt kylvyssä? Ai niin, suihku on rikki.




Mä myönnyin ja kävelin kylppäriin. Sitten mä aloin uudestaan arastella.




Ensinnäkin: siellä oli seinän täydeltä peliä! Mikä vittu tätä kaveria vaivas, kun sillä oli peilejä joka puolella?




Toisekseen: tää. Kylppärin yks seinä oli pelkkää ikkunaa. Olihan siinä toki toi takka edessä eikä Jaycea näkyny missään, mut... Nuuhkasin itteeni ja mun oli pakko myöntää, et Jayce oli oikeessa. Mä en haissu. Mä lemusin.




Laskin kylpyammeeseen veden, kaadoin hyväntuoksuista vaahtoa. Riisuin nopeasti ja livahdin pikaisesti ammeeseen. Ai vittu tää tuntu hyvältä! Mä unohdin ihan täysin, että yks seinä oli pelkkää ikkunaa ja pesin itseäni antaumuksella.





Ikkunan toisella puolella Jayce katseli peseytyvää tyttöä. Mikä namu! Hiukset oli hirveän väriset, mutta se olisi muutettavissa. Hän tunsi jo, miten hän pullisteli housuissaan. Tytön rinnat oli jo kuin aikuisella, mutta muuten... 



**********


Tällä kertaa en aio kysyä mitään, sillä jokainen lukija ymmärtää jo, mitä on tulossa. Miksi halusin kirjoittaa näin vaikeasta aiheesta? Koska vaikeistakin aiheista on kirjoitettava joskus, aiheista, jotka saavat kirjoittajankin itkemään. Ja koska Jaguaarit itkevät ( sekä nyt kirjoittajakin ). Heillä kaikilla on jokin tarina, heillä on omat vaikeutensa ja tämä on näistä vaikeuksista ehdottomasti vaikein. Lucindan tarina tulee olemaan aloitukseltaan rankin tarina ikinä, jonka olen kirjoittanut. Jatkossakin tulee vaikeita aiheita, moraaliltaan sellaisia, jotka eivät ole yhteensopivia minun itseni tai oman ajatusmaailmani kanssa, mutta haluan kirjoittaa niistä silti.










4 kommenttia:

  1. En ollut kuullut tuota otsikkokappaletta, mutta nyt kuuntelin ja katsoin myös tuon videon. Ihan itkemään en alkanut, mutta ei se kyllä kovin kaukanakaan ollut. Ihan kylmät väreet menivät.

    Heti, kun Jayce alkoi puhua Lucindalle, hälytyskello alkoi soida mun päässä, eikä valitettavasti ihan turhaan. Niin inhottava kuin tällainen käänne onkin, niin pakko myöntää, että on se myös mielenkiintoinen, ja kuten sä itsekin sanoit, niin vaikeista aiheista on hyvä kirjoittaa joskus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyseinen kappale on ilmestynyt vuonna 1993 ( piti ihan käydä tarkistamassa vuosi ), joten varmastikaan monet mun lukijat eivät sitä ole kuulleet. Ensimmäinen oma lapseni syntyi vuonna -94, joten varsinkin tuon videon loppu on ollut mulle aina todella puhutteleva. Karkasin myös teinivuosinani kotoa, joten siltä osin Runaway train on mulle myös henkilökohtainen. En jäänyt kateisiin, onneksi, mutta oman vanhemmuuteni myötä ymmärrän omien vanhempieni tuskaa käytökseni johdosta.

      Tämä tarinanjuonne voisi mennä tosi paljon syvemmälle ja paljon, paljon raadollisemmaksi, kuin tulen antamaan sen mennä. Harkitsin asiaa pitkään ja päätin antaa sille vain kaksi lukua aiheen ahdistavuuden vuoksi. En halunnut alkaa mässäillä tällä asialla, joten siksi piirrän tämän mahdollisimman kevyin viivoin.

      Lucinda on tässä vaiheessa neljätoistavuotias ihmisikään sopeutettuna. Hänellä on lapsuutensa vuoksi erittäin vaikea teini-ikä eikä kumpikaan hänen vanhemmistaan nähnyt tämän tulevan. Jayce ei ole mikään mukava mies, vaikka kiltiltä ehkä ensisilmäyksellä näyttikin tytön silmiin.

      Poista
  2. Mä oon nyt alottanu tätä ennen jo kolmasti kirjoittamaan tätä kommenttia, mutta siitä ei vaan tuu mitään. Mä en tiedä mitä mä sanoisin tästä juonenkäänteestä. Voi Lucinda...

    Mua kiinnostaa lähinnä tietää, miten Lucinda selviää asiasta. Mitä ongelmia tää tulee herättämään tytön myöhempään elämään? Miten Lucinda tulee keräämään itsensä vai saako ikinä itseään kerättyä?

    Vaikea aihe kommentoida oikein mitään järkevää. Ehkä mä vaan luovutan tähän. Jään mielenkiinnolla odottamaan seuraavaa osaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pääpaino Lucindan tarinassa tulee olemaan juuri siinä _miten_ hän selviää tästä. Ymmärrän kyllä erittäin hyvin, että osan kommentoiminen on vaikeaa. Aihealue on vaikea. Jonkun toisen kirjoittamana en tiedä osaisinko itsekään heti valita oikeita sanoja kommentointiin.

      Poista